סכנת טפילי מעיים במי השתייה

 

 

 

חיטוי מי השתייה בעזרת כלור אינה יעילה  

                                     מה הם קריפטוספורדיום וגיארדיה, ואיך הם מתפשטים ?

Cryptosporidiosis ו giardiasis הן שתי מחלות גסטרואינטסטינליות נפוצות, הנגרמות על ידי בליעת מים מזוהמים עם טפילי cryptosporidium או giardia, טפילים אלה מגיעים בבליעת מים למעיים של בני אדם ובעלי חיים, ומועברים לאחר מכן לסביבה ע"י מזון או לאדם ע"י מגע ישיר או עקיף עם הצואה של בני אדם או בעלי חיים נגועים.

הקושי בריפוי
Cryptosporidium ו giardia מוגנים על ידי מעטפת  חיצונית עמידה לכלור, ובכך מתאפשרת  לטפילים תקופות מחיה ארוכות מחוץ המארח המקורי שלהם. ציסטות של Giardia יכולות לשרוד כמה חודשים במים קרים, בעוד שביציות של cryptosporidium יכולות לשרוד במשך חודשים בקרקע בתנאים קרירים אפילו עד שנה אחת, גם במים בעלי עכירות נמוכה.

הקלות בהפצה
המספרים מדאיגים היות ומיליוני ציסטות זיהומיות יכולות להיפלט בתנועה מעיים אחת בודדת,
גם בבליעת כמות קטנה של מים.
6 ציסטות זיהומיות מספיקות כדי להדביק אדם, לכן פשוט מאוד להבין מדוע אדם נגוע הופך למדבק בגלל השלשולים, חיתול תינוק דולף או "תאונת מעיים" שכיחה כל כך בבריכות שחייה, ספא או אגם קטן, יכולים להוות סיכון בריאותי פוטנציאלי.

להלן מספר מקרים שדווחו

בשנת 2012, היו 15,223 מקרים מדווחים של giardiasis ו 8,008 מקרים של cryptosporidiosis.

מקור "יעילות" ההפצה

מי שתיה היא השיטה הנפוצה ביותר של הפצה,  הטפילים הגורמים לקריפטוספורידיוזיס ולג'יארדיאס נמצאים כמעט בכל מקור מים ובכללם:

זרמי מים
מאגרי מים
אגמים
בריכות שחייה
ספא

האם מים ציבוריים חסינים?

למרות שמים גולמיים כדוגמת אגמים ונחלים, הם מקור ברור להובלת זיהום, אספקת המים הציבורית בהחלט שאינה חסינה מפני טפילים אלה, מכאן שגם המי ברז שלנו יכולים להכיל טפילים אלה.

לדברי אוניברסיטת אוהיו

טפילים אלה אינם נשלטים באופן יעיל על ידי כלור או חומרי חיטוי אחרים. כלור המשמש לקטול חיידקים באספקת מים עירוניים, אינו מוסף בריכוז מספק, או במשך פרק זמן מספק כדי להשמיד את הטפילים, ואם כן יוסף ברמה הנכונה, אז אנשים לא יורשו בריאותית לשתות את ריכוז הכלור הגבוהה.
סינון מכני של מים הוא אשר נעשה בטיפול ושליטה בטפילים אלה; לכן, תכניות עירוניות עבור מים נקיים הם חיוניים להגנה. כאשר המים העירוניים אינם זמינים, מרתיחים את המים הנגישים במשך לפחות דקה אחת לפני שתייתם.
סוכנות הביטחון של ססקצ'ואן

שני טפילים אלה [Cryptosporidium ו Giardia] נמצאים במים אגמים ונחלים, וכמה מקורות מי התהום תחת השפעה ישירה של מים על פני השטח. קהילות שמקבלות את מי השתייה שלהן ממקורות מים אלה, ואינן מטפלות כראוי במים שלהן, יכולות להכניס את הטפילים למערכת המים שלהם. אורגניזמים אלה עמידים מאוד לכלור ולחומרי חיטוי אחרים המשמשים לחיידק חיידקים ווירוסים במי השתייה. כמו כן, Cryptosporidium ו Giardia קטנים מספיק כדי לעבור בסינון מכני מרכזי ושגרתי.

האם כל התפרצויות היו נרחבות ?

לדוגמא באפריל 1993 במילווקי התרחשה המגיפה הגדולה ביותר במים.
כ- 403,000 תושבי מילווקי סבלו משלשולים מימיים בשל ביצי קריפטוספורידיום שנמצאו באספקת המים הציבורית של העיר. ארבעה אלפים אושפזו ויותר מ -100 מתו. 15 אחד ממפעלי המים של העיר נסגר באופן זמני, אך עד שהציבור הוזהר לבל ישתמש במים לשתייה ישירה, הטפיל העיר "חגג" במשך יותר משבועיים.

העיר Milwaukee הוציאה מאז, מעל 200 מיליון דולר כדי לשדרג את מערכות המים של העיר. רמת העכירות (NTU) נמדדת כעת ללא הרף, והותקנו מערכות סינון משופרות לכל תחנות סינון המים של העיר.

משבר 1993 הוכיח את הצורך במודעות רבה יותר ובהבנה של קריפטוזופורידיום כסיכון לבריאות הציבור. שיעורים וצרכים אחרים שזוהו כללו בדיקות של מקור ומים מוגמרים לקריפטוספרידיום, ניהול מחקרים סביבתיים והתפקיד החשוב של התקשורת בעברת מסרים חשובים לבריאות הציבור, במהלך ההתפרצות.

מה הם הסימפטומים ואת ההשפעות הבריאותיות של cryptosporidiosis ו giardiasis?

בדומה להרעלת מזון או ל"נגוני בטן ", שתי המחלות מציגות סימפטומים מאוד  דומים , הכוללים:

ריח אופייני לשלשול או שלשול מימי
כאבי בטן או כאב בכלל
חוסר תיאבון
ירידה במשקל
נפיחות
בחילה והקאה
קדחת קלה
עייפות
גזים
כאבי ראש

תסמינים של Cryptosporidiosis עלולים להופיע בתוך שבוע לאחר ההדבקה ונמשך עד שבועיים, אם כי הם עלולים לבוא וללכת באופן סדיר עד חודש ימים. אין טיפול ספציפי עבור cryptosporidiosis, אבל קיימות תרופות זמינות בכדי לעזור בסימפטומים.
תסמינים של ג'יארדיאה יכולים להימשך זמן רב יותר – עד שלושה שבועות – ויכולים להימשך שניים עד שישה שבועות, ולפעמים אף יותר. טיפולים זמינים עבור .
יש אנשים שקיימים בגופם טפילים, אך אינם נראית כלל השפעה. אך אם קיים חשש ל- giardiasis, זה תמיד רעיון טוב לחפש את העצה ואת הטיפול של הרופא או המקצועי.

מי נמצא בסיכון גבוה עבור מקרים חמורים או חמורים של cryptosporidiosis או giardiasis?
שוב, אנשים רבים נגועים על ידי שני טפילים אלה, ולא ישימו לב לסימפטומים או ירגישו חולים. עם זאת, סוכנות הביטחון של ססקצ 'ואן הסוכנות מציינת כי כמה קבוצות כגון ילדים ונשים בהריון נוטים יותר לפתח מחלה חמורה יותר.

להלן קבוצת האנשים בסיכון גבוהה למחלה קשה בעקבות הטפילים:

נשאי  איידס
חולי סרטן
חולי איברים או מח עצם, הנוטלים תרופות כדי לדכא את המערכת החיסונית
אנשים שנולדו עם מערכת חיסונית חלשה

האם קיימים מקרים שכיחים יותר בזמנים מסוימים של השנה?
המקרים המדווחים, הם בדרך כלל בחודשים עם האוויר חם, כאשר יותר אנשים נחשפים לטפילים בעוד שהם נהנים מהמים למטרות בילוי . ב -2011 2012, ה- CDC דיווח על הופעת שיא של giardiasis מתחילת בקיץ ועד תחילת הסתיו. במהלך אותה תקופה, הופעת הסימפטומים של cryptosporidiosis גדלה פי 4.4 מאשר סוף הקיץ.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון שלי להידבק?

אוניברסיטת אוהיו מציע לעשות את הפעולות הבאות כדי להפחית את הסיכויים שלך לסבול את ההשפעות של giardiasis ו cryptosporidiosis:
מחוץ לבית
לשטוף את הידיים עם סבון ומים חמים לפני אכילה או שתייה.
בעת שחייה באגם, בנהר או בזרם מנסים לא לבלוע את המים.
לשתות מים ממקורות כגון מים עירוניים בכל הזדמנות אפשרית.
אם המים המטופלים אינם זמינים, הרתיחו מים במשך לפחות דקה אחת לפני השתייה
בבית
לשטוף את הידיים עם סבון ומים חמים לפני אכילה או שתייה.
לשטוף את כל פירות וירקות טריים מתחת למים זורמים ממקור מטופל.
כאשר שותים חלב ומיץ, להשתמש רק במוצרים מפוסטר.
השתמש במברשת ירקות לקרצף את החיצוני של פירות וירקות.
להיות מודעים להתראות רתיחה הציבור ופעל את ההמלצות
כמו כן, עבור אלה שהרעיון שלהם בחופשה כרוך בשעות אחר הצהריים סביב נושא השחייה בבריכה של המלון שלהם, ה- CDC מציין כי שליש מההדבקות התרחשו במהלך השנים 2000 עד 2014 אירעו בבריכות של בתי מלון או באמבטיות חמות על פי דו"ח שפורסם ב דוח תחלואה ותמותה שבועית של CDC.

לפיכך, ה- CDC מציע לנקוט באמצעי זהירות הבאים:

לא לשחות או לתת לילדים שלך לשחות במידה והוא חולה עם שלשול. אם Crypto הוא הגורם לשלשול, לחכות עד שבועיים עד  לאחר הפסקת השלשולים בכדי ללכת שוב לשחות.

הסתכלות על הנושא מעוד זווית 

אורגניזמים אלה אינם חיידקים או וירוסים, אלא פרזיטים עם מחזורי חיים מורכבים. מחוץ לגוף המארח, האורגניזמים נמצאים בשלב של ציסטות, שהוא כמו זרע של צמח או דומה לביצה מיקרוסקופית. הגודל של ציסטה Giardia הוא כ 8 עד 14 מיקרון , ואילו, ביציות Cryptosporidium הם בדרך כלל 4 עד 6 מיקרון בקוטר. (הערה: 1 מיקרון = 0.001 מ"מ = 0.00004 אינץ'), שהוא קטן מכדי לראות בעין בלתי מזוינת. אורגניזמים אלה אחראיים  ליותר מ -100,000 מקרים של התפרצות תחלואה ממקור של מים, מאז 1979. אלה אינם אורגניזמים חדשים ולמעשה ואן ליווינהוק  מתאר לראשונה ציסטות של Giardia  עוד בשנת 1681, אבל אורגניזמים אלה לא זוהו כגורמי מחלה עד לשני העשורים האחרונים .

המחלה:

עם בליעה, החומצות בקיבה גורמות לציסטות והאורגניזם מתחיל להתרבות במעיים. הוכח שכמות של לפחות 10 ציסטות Giardia גורמות להתפרצות המחלה giardiasis , אך הנתון עדיין לא ידוע  למספר המינימלי של oocysts לקבלת מחלת cryptosporidiosis. המחלה יוצרת סימפטומים המחקים בעיות גסטרואינטסטינאליות אחרות והתסמינים השכיחים הם שלשול מתמשך, ירידה במשקל, התכווצויות בטן, בחילות והתייבשות. באופן כללי, הסימפטומים מתחילים בתוך שבוע לאחר החשיפה והתסמינים החריפים יכולים להימשך עד שבועיים, אך תסמינים כרוניים יכולים להימשך עד חודשיים. עם טיפול נאות ומערכת החיסון הטבעית שלנו, המחלות אינן קטלניות, אך מחלות אלו יכולות להיות מסכנות חיים לחולי איידס, לילדים קטנים, לקשישים או למישהו שמתאושש מניתוח גדול.

כדאי לדעת :
אם אחד מבני הבית מאובחן עם אחת ממחלות אלה, חשוב לבדוק את כל בני הבית. זה מומלץ כי אחד האנשים עשויים להיות סימפטומטית (לא מראה סימנים של מחלה) המוביל עבור אורגניזמים אלה. חשוב גם לציין כי תופעות הלוואי של התרופות המשמשות לטיפול במחלות אלה נוטים להיות סימפטומים דומים למחלה וכי יש אנשים דיווחו להיות לקטוז סובלני לאחר המחלה.

מסלול ההדבקות :

מחלה זו לא יכולה להיות מועברת באמצעות חתך או חשיפה למוצרי דם. התוואי העיקרי של ההעברה הוא למעשה כל צואה או נוזל אוראלי. אני מכיר את ההצהרה "צואה לפה", המסלול נראה מוזר ולא סביר, אך להלן מספר דוגמאות : שתיית מים מאספקת מים מזוהמת כתוצאה מתקלה במערכות מחזור פסולת, או מי בוצה שלא נוצלה כראוי. מי תהום אינם נתיב נפוץ של זיהום, אבל מים על פני השטח יכולים להיות נתיב משותף. זו הסיבה שחשוב להכיר את המים שלך? ואת מקור מי השתייה שלך.
לדוגמא :  אימא שינתה את חיתולי תינוקה וחזרה למוצרי שימורים לפיקניק הכנסייתי, והאיש רכש את הסחורה האחרונה של הפריטים המשומרים, זה יכלול כל מגע אישי עם חומר צואתי, אדמה מזוהמת, או שיער של חיות מחמד המכיל את הציסטות.
נתיב של סקס: זהו נתיב קיים כאשר אתם עוסקים במין אנאלי-אוראלי. בסך הכול, התוואי הנפוץ ביותר של ההפצה באמצעות צריכת מים מזוהמים והעברה שלא במתכוון לפרטנר.

פגיעות של חובבי הטבע:

"מחלת תרמילאים": מטיילים ואוהבי טבע היו שותים מים ממעיין ההר הטהור, ואז מקבלים את המחלה. רוב מקורות מים הזמינים (נהרות, נחלים, מעיינות, וכד').
ניתן להיפגע מזיהומי ציסטות Giardia ו ביציות Cryptosporidium. מאחר שגם בני האדם וגם בעלי החיים (בעלי חיים פראיים וביתיים) הם נשאים, אי אפשר למנוע מאורגניזמים אלה להיכנס למקור מים. לכן, אין לשתות מים ממקור מים חשוף בשטח פתוח, היות ואתם מסכנים את בני משפחתכם. מקורות מי תהום הם בדרך כלל לא פגיעים לזיהום על ידי אורגניזמים אלה, אבל הבארות למשל נבנים בצורה לא נכונה, בארות תחת השפעה ישירה של מקור מים פנימיים, או באר פגום יכול לגרום לבעיה. באר בנויה בצורה לא נאותה תאפשר למים להיכנס לאורך המעטפת או דרך המתאם התמים. באר תחת השפעה ישירה של מי התהום פירושה כי כמות או עובי הקרקע ואף אובדן אינו מחסום סינון נכון. באר פגומה עם  מעטפת סדוקה וגם שבר ו/או סידוק מאפשר לזיהום להיכנס  למי שתייה , ישירות וללא מעצור.

הטיפול :

שלא כמו חיידקים, ציסטות Giardia ו  Cryptosporidiumהם עמידים יותר לטיפול במים קונבנציונלי, כגון: כלור ו/או אור אולטרה סגול. הסיבה העיקרית לכך היא כי אורגניזמים אלה יש שלב של ציסטה הקיימת כמעטפת מחוץ לגוף, כלומר קיר תא סמיך מגן על האורגניזם משיטות טיפול קונבנציונליות אלו.

רוצים פתרון איכותי?

קנו לוטוס