שמרו על ערך הבית – פתרונות למניעת הצטברות אבנית

אבנית היא אויב שקט אך בלתי נלאה של כל בית. היא עלולה לגרום לנזקים רבים ולפגוע קשות במערכות הצנרת, במכשירי החשמל ובפריטים רבים נוספים בסביבת הבית. למרבה הצער, לא תמיד קל לזהות את השפעותיה המזיקות עד שמאוחר מדי. האבנית מצטברת בהדרגה, פוגעת בתפקוד ויעילות המכשירים עד כדי נזקים בלתי הפיכים, וגוזלת ממך אלפי שקלים מדי שנה. זוהי סכנה שקיימת בכל בית, אך בהחלט ניתן להתגבר עליה באמצעות הפתרונות המתקדמים שישמרו על ביתכם לאורך שנים רבות.

מקור האבנית הוא המים הקשים שאנו צורכים וחשופים אליהם במהלך החיים היום-יומיים. מים קשים מכילים ריכוזים גבוהים של מינרלים כמו גיר, אשלגן, ברזל ואחרים. כאשר המים הללו יוצאים ונוצרת התאדות, הם משילים את המינרלים הנקשרים למשטחים קשיחים ויוצרים משקעי אבנית. 

תופעה זו משפיעה לרעה על מערכות צנרת המים והביוב בבית, גורמת לסתימות, קורוזיה וקצרים חשמליים, ופוגעת ביעילות המכשירים החשמליים שלנו. בהמשך נראה כיצד פתרונות למניעת אבנית יכולים לחסוך לכם ממון רב ולמנוע מצב של נזקים יקרים ובלתי הפיכים בבית.

מסנני מים – הפתרון המונע הראשוני לאבנית

מסנני מים ביתיים הם הפתרון הראשוני והבסיסי שכדאי להתקין על מנת למנוע הצטברות של אבנית במערכת המים. הם פועלים על ידי סינון מכני או סינון מדיה של פרטיקולות המינרלים הגורמים לאבנית. 

מסנני מים נחלקים לשני סוגים עיקריים:

מסנני סינון גס – מסננים אלו מורכבים מחומרים סופגים כמו פחם פעיל וכדורי פלסטיק, ומסננים מהמים חלקיקים וגושי אבנית גדולים. הם מתאימים להסרת אבנית גסה.

מסנני סינון דק – מצוידים בשכבות מסננות צפופות המורכבות מחומרים מיוחדים כמו זרחן גבישי. הם מסננים אפילו חלקיקים מיקרוסקופיים של מינרלים הגורמים לאבנית ומתאימים גם לריכוזים גבוהים יותר של מלחים.

מסנני מים מהווים פתרון יחסית זול והם אידאליים לשילוב במערכות ההולכה של מים ממקורות פתוחים שבהם יש ריכוזים גבוהים של אבנית. יש להחליף את מיכלי המסננים בקביעות לפי ההוראות היצרנים.

שמרו על ערך הבית - פתרונות למניעת הצטברות אבנית

חומרי ריכוך למים – ההתמודדות עם אבנית עד לשורש  

חומרי ריכוך למים, או "ממירי מלחים" נחשבים לפתרון יעיל במיוחד בהתמודדות עם בעיית האבנית. הם עובדים על פי עקרון הסרת הגורמים המינרלים מהמים באמצעות תהליך כימי של החלפת יוני המינרלים ביונים של נתרן. 

המרכיב המרכזי בממירי המלחים הוא מיכל עם מילוי פולימרי ייעודי שמכיל במקור יוני נתרן נטענים. במהלך שאיבת המים דרך מיכל המלחים, יוני המינרלים כמו סידן ומגנזיום הגורמים לאבנית "מוחלפים" עם יוני נתרן שמצויים בפולימר. כך המים יוצאים "רכים" ללא יונים בעייתיים.

בשלב מסוים המילוי הפולימרי "מתרוקן" מנתרן ויש צורך לטעון אותו מחדש בתהליך חשמלי ידני או אוטומטי שנקרא "ריגנרציה" באמצעות תמיסת מלח.

היתרונות של ממירי המלחים הם ריכוז מינימלי של מינרלים ויעילות גבוהה למניעת אבנית. אבל החיסרון העיקרי הוא הפליטה של נתרן ושל ריכוזים גבוהים של מלח לסביבה, דבר שיכול להזיק למערכות הביוב והקרקעות. ממלחים גם דורשים תחזוקה קבועה להחלפת מלח ותהליכי ריגנרציה. אם הם אינם מתוחזקים כראוי, רמות המליחות במים יכולה לעלות מאוד.

הפתרון הנפוץ והמוכר ביותר לאבנית הוא ללא ספק מערכות מרך מים. אך בהמשך נכיר טכנולוגיות חדשניות יותר שיכולות להחליף אותן.

מתקני טיפול מים ביתיים – לבית ללא אבנית כלל

בשנים האחרונות הפכו מתקני התפלה וטיפול מים ביתיים מתקדמים לפתרון האידאלי למניעת אבנית. מתקנים אלו מיועדים להסיר את כל המלחים והמינרלים מהמים על מנת להשיג טיהור מוחלט ולמנוע את היווצרות האבנית כבר מהשורש.

הטכנולוגיה המרכזית היא זו של אוסמוזה הפוכה (Reverse Osmosis) – בתהליך זה המים עוברים דרך ממברנות סינון מיוחדות שחוסמות גם את החלקיקים הזעירים ביותר, כולל יוני המינרלים. מים שעברו תהליך זה הופכים במידה רבה לנקיים לחלוטין מאבנית, מינרלים כבדים ומזהמים כימיים.

מערכות התפלה כאלו מיועדות להתקנה ישירה על מערכות המים הביתיות. 

הטכנולוגיה הזו מבטיחה שכל המכשירים והמערכות הביתיות יקבלו אספקת מים נקייה לגמרי מאבנית. מנגד, קיימים חסרונות של דליפת מים, התפלה יתר של המים ותהליכי סינון שמתאימים אך ורק לכמויות מוגבלות של מים ביתיים. 

טכנולוגיות חדשניות למניעת אבנית

בשנים האחרונות צצו גם מספר פתרונות חדשניים פורצי דרך למניעת אבנית על ידי שיטות חלופיות ומתקדמות. הטכנולוגיות הללו אינן משתמשות בחומרי כימיה או סינון ישיר של המים, אלא מפרקות את המרכיבים הגורמים לאבנית בשיטות מיוחדות.

טכנולוגיה אלקטרומגנטית – עושה שימוש בקרניים אלקטרומגנטיות בתדרים מיוחדים. אלו משבשות את המבנה המולקולארי של חלקיקי האבנית ומונעות את התגבשותם. המבנים הנותרים רפויים וזורמים עם המים.

טכנולוגיות ססמיות – שיטות ייחודיות שמחוללות גלי רעש רציפים המפרקים את מבנה חלקיקי האבנית ומונעות היווצרות משקע צמנטי. זוהי טכנולוגיה עדינה שבזכותה לא נהרסים חלקים אחרים במערכת.

פתרונות חשמליים/אלקטרוניים – טכנולוגיות מיוחדות שמחוללות שדות חשמליים או החלקת אלקטרונים המונעות את קריסטליזציה של חלקיקי האבנית. דבר כך המינרלים נשארים בתרחיף מבלי שיצטברו כמשקעים מוצקים על המשטחים.

היתרון של הטכנולוגיות החדשניות הללו הוא שאין כל שינוי בכימיה של המים, אין חומרים כימיים שמוסרים והמים נשמרים בטעמם וריחם הטבעי. הטכנולוגיה פשוטה להתקנה, לא דורשת החלפת רכיבים וידידותית לסביבה.

טיפים לבחירת הפתרון הנכון להסרת אבנית

לאחר שהכרנו את הפתרונות הקיימים, איזה טיפ נוסף אפשר לתת לכם על מנת לבחור את הפתרון הטוב והיעיל ביותר להסרת אבנית בבית?

קודם כל, חשוב להעריך נכון את רמת הבעיה והיקף הצרכים שלכם. מסנני מים בסיסיים יכולים להספיק במקרים של אבנית קלה או מקור מים בודד שצריך טיפול. אבל אם המים בכל הבית קשים מאוד ואתם רוצים הגנה מקיפה, כנראה שכדאי לשקול מערכת התפלה או ממיר מלחים.

מומלץ גם להביא בחשבון את עלויות ההתקנה, התפעול והתחזוקה על פני זמן. פתרונות כמו מתקני התפלה הם יקרים יותר בהשקעה הראשונית, אבל יכולים להיות זולים בהרבה לטווח הארוך. חשוב לקחת את זה בחשבון כאשר מדובר בהגנה לטווח ארוך על הבית.

עובדה חשובה היא שמערכות התפלה ומסנני מים לא ממש יתאימו למקרים שבהם צריכת המים גבוהה במיוחד. הן מגבילות את כמות המים שניתן להכין במערכת וגם יכולות להוביל לבזבוז גדול של מים. לחילופין, הטכנולוגיות החדשניות יכולות לטפל בכמויות גדולות ללא הגבלה, אך מאידך הן לא נותנות הגנה מוחלטת למאה אחוז מפני האבנית.

מומלץ מאוד גם לשקול את מרחב ההתקנה וההפעלה. מערכות גדולות כמו מתקני התפלה דורשים מקום רב והתקנה על ידי בעל מקצוע. לעומת זאת, מסנני המים או הטכנולוגיות החדשניות הקטנות יכולות להתאים גם למרחבי מגורים צפופים יותר.

בכל מקרה ומטרתכם הסופית היא להגן על ערך הנכס ולמנוע נזקים יקרים בטווח הארוך כדאי להשקיע.